به شکل منطقی در هر تفریح و فعالیتی، اعم از ورزشی و یا طبیعت گردی نیاز به وسایل و تجهزات تخصصی خود را دارد. بسیاری از این ملزومات قابل استفاده برای سایر فعالیت های طبیعت گردی نیز میسر است. بطور مثال کفش و کوله پشتی و یا کلاه آفتاب گیر کوه نوردی، برای سایر رشته های  طبیعت گردی هم مورد استفاده قرار می گیرد. در پرنده نگری نیز ما علاوه بر تجهیزات تخصصی می‌توانیم از دیگر امکانات که داریم استفاده کنیم.

دوربین دوچشمی

مهمترین و یکی از کلیدی ترین ابزار مورد استفاده در رشته پرنده نگری دوربین دوچشمی مناسب است. این دوربین ها این قابلیت را برای ما فراهم می کنند که بتوانیم تشخیص دهیم (در فاصله های دور خصوصاً) با چه گونه پرنده‌ای و چه شکل اندازه‌ای روبه رو هستیم.

یک نمونه دوربین دوچشمی  Roof prism

دوربین و تجهیزات خصوصاً اگر در اختیار کودکان قرار بگیرد موجب شادی، گرایش و هیجان زیادی برای آنها و همراهان خواهد داشت.

بهترین نوع دوربین برای پرنده نگری نوع دید مستقیم یا Roof prism می باشد که در مارک های مختلف در بازار موجود است. باید برای خرید دوربین حتماً مشورت بگیرید، زیرا پوشش و جنس لنز و بدنه برای کار پرنده نگری (دیدن حیات وحش) با رشته های دیگری همچون نجوم و مهندسی متفاوت است. همچنین باید از خرید دوربین های بی کیفیت خودداری کنید، زیرا ممکن است تأثیر نامناسبی بر چشم های با ارزش شما داشته باشد.

بهترین سایز چشمی برای این رشته در ایران 10 در 42  (10*42) می باشد. عدد کوچک مقدار بزرگ نمایی لنز چشمی و عدد بزرگ میزان گستردگی یا عمق میدان دید را نشان می دهد که به آن لنزهای شیئی هم می گویند.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه این مقاله را مطالعه کنید.

در حفظ و نگهداری دوربین بسیار دقت کنید و همواره برای نظافت آن از ابزار خود دوربین نظیر دستمال ویژه تنظیف لنز استفاده کنید. مراقب پوشش روی لنز باشید زیرا مواد به کار رفته روی آن جهت جلوگیری از مه و گرد و خاک است و نباید آن را با شدت تمیز کرد و پاک نمود. همچنین مراقب ضربه خوردن و در آب افتادن دوربین خود باشید. این وسیله به زودی یکی از ابزار مورد علاقه شما شده و بسیار به آن وابسته خواهید بود. در تصویر زیر با جزئیات بیشتری از دوربین آشنا می شوید.

چه لباس و تجهیزاتی نیاز داریم؟

بهترین لباس و تجهیزات در محیط‌های طبیعی (کوهستان، تالاب و صحرا) پوشاک و کفش طبیعت گردی است. حتماً کفش ساق دار بپوشید و بهتر است از لباس‌های همرنگ طبیعت (استتار) استفاده کنید. همچنین برای هر محیطی باید با راهنمای با تجربه مشورت کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. بادگیر، چکمه لاستیکی، عینک آفتابی و … به فراخور سفر مورد نظر برای شما به درد به خور خواهد بود.

چه لباس و تجهیزاتی نیاز داریم؟

بهترین لباس و تجهیزات در محیط‌های طبیعی (کوهستان، تالاب و صحرا) پوشاک و کفش طبیعت گردی است. حتماً کفش ساق دار بپوشید و بهتر است از لباس‌های همرنگ طبیعت (استتار) استفاده کنید. همچنین برای هر محیطی باید با راهنمای با تجربه مشورت کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. بادگیر، چکمه لاستیکی، عینک آفتابی و … به فراخور سفر مورد نظر برای شما به درد به خور خواهد بود.

بهترین نوع لباس در طبیعت پوشاک همرنگ طبیعت است تا برای دیدن پرندگان به شما امکان استتار دهد ولی در محیطهای شهری پوشاک معمولی کافی است.

چگونه نام آنها را یاد بگیرم؟

بهترین و ساده ترین راه‌حل کتاب‌های راهنمای میدانی پرندگان است که خوشبختانه در قطع کوچک و کاربردی به زبان فارسی موجود هستند.
همچنین کتابهای بسیار مفیدی به زبان انگیلسی هم موجود می باشد. گروه شیرو این امکان را فراهم می کند تا شما با این کتابها از نزدیک آشنا شوید و سپس اقدام به خرید نمایید.
در ایران آقایان فرید مبصر، جمشید منصوری و پرویز بختیاری کتابهای سودمندی را جهت آشنایی و شناسایی پرندگان ایران به رشته تحریر آورده اند. که استفاده از هر کدام از آنها به فراخور امکان تهیه برای شما دوست مهربان توصیه می شود.

کتابهای راهنمای میدانی پرندگان مهم ترین و مفید ترین منبع ما هستند و نباید به اینترنت و اپ های دیجیتال وابسته بود. هر چند که استفاده از آنها لازم است و به همه توصیه می شود.

شما در این کتابها با موارد مختلفی همچون جنس، خانواده و شباهت ها و تفاوت های پرندگان آشنا شده و می توانید با نقشه پراکندگی و در برخی کتب با نحوه زندگی و زیستگاه پرنده ها هم آشنا شوید. این منابع قابل استفاده عموم مردم بوده و نیاز به تخصص و گرایش تحصیلی خاصی ندارد.

سایت ها و اپ های سودمند

در گذشته تنها منبع قابل اعتماد برای شناسایی پرندگان راهنمای کتب میدانی و یا صحرایی پرندگان بود. اما چندی است که وب سایتها و اپلیکیشین های خوبی برای این رشته تهیه شده و کارآمدی زیادی هم دارند. برخی از آنها به شما این امکان را می دهد تا مشاهدات خود را به صورت بین المللی ثبت کنید. پس می توانید به لطف گوشی های هوشمند به دنیای بزرگ پرنده نگری وارد شده و حتی به پروژه های حفاظتی و دانشگاهی کمک کنید.

فراموش نکنید در طبیعت و سفرهای طولانی این ابراز ممکن است به دلایل مختلف فراهم نباشند پس تکیه گاه اول شما باید همان کتاب باشد.

در ادامه برخی از آنها برای شما معرفی می کنیم.

دانشنامه پرندگان ایران، یک دایره المعارف اینترنتی است که علاوه بر آشنایی با پرندگان جزئیات بیشتری به مخاطبان ارائه داده و همچنین شما را از اخبار و اطلاعات پیرامون آنها و اقدامات حفاظتی و آخرین اطلاعات مربوط به حضور پرندگان خاص در ایران به شما ارائه می دهد.

https://www.iranbirds.com/

وب سایت باشگاه پرنده نگری ایرانیان جزو نخستین انجمن های پرنده نگری در ایران می باشد، این وب گاه به شما این امکان را می دهد تا از رویدادهای پرنده نگری و اطلاعات مناسب در مورد گونه های مختلف پرندگان ایران آشنا شوید.

http://www.iranianbirdingclub.com/

وب سایت کویرها و بیان های ایران، یک دانشنامه اینتنرتی است که علاوه بر جاذبه های طبیعی و خصوصاً کویرهای ایران شما را با سایر زیست مندان این سرزمین زیبا و  از جمله پرندگان آشنا سازد.

https://www.irandeserts.com/

انجمن پرنده شناسی و حفاظتی آوای بوم (اصفهان) از جمله  معدود انجمن های مردمی در زمینه آشناسازی و حفاظت از پرندگان ایران است.

https://avayeboom.com/

اپلیکیشن Merlin

این هوشمند افزار با کمک تلفن همراه، شما را قادر خواهد ساخت تا در نقاطی که دسترسی به اینترنت دارید از یک کتابخانه دی جی تال بهره مند باشید و حتی لیست ثبت اختصاصی و ابزار شناسایی به وسیله عکس پرنده ها را هم داشته باشید. استفاده از چنین ابزاری نیز به شما توصیه می شود. در صورت نیاز به آگاهی بیشتر می توانید با مربی پرنده نگری گروه شیرو تماس بگیرید.

یادداشت برداری

یکی از کارهای مهم در امر پرنده‌نگری یادداشت برداری است، یعنی وقتی شما پرندگان را می‌بینید بهتر است نام گونه و تعدا  آنها را بنویسید. این کار باعث می‌شود بدانید در طی یک روز که پرنده نگری کردیده اید، چه تعداد و چه گونه‌هایی را مشاهده نموده‌اید. سیاهه پرندگان در انتها به شما نشان خواهد داد  که تا کنون چند گونه پرنده را در کدام مناطق رکورد کرده‌اید و اگر خواستید بتوانید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

یادتان باشد حتما از مداد استفاده کنید چون اگر در هنگام کار در طبیعت مه، باران و رطوبت به صفحه کاغذ شما بخورد، رنگ جوهر خودکار پاک خواهد شد.

در تصویر بالا یک پرنده نگر با دقت و کاوش در محیط اطراف خود، موفق به مشاهده یک فرد کمر کولی کوچک در ارتفاعات باغستان کرج شده است.

یادداشت برداری یک کودک در برنامه پرنده نگری ترویجی (باغ فاتح کرج – زمستان 1396)

کلام آخر در این بخش

برای همه ما ضروری است که یک چک لیست مناسب برای تجهیزات و امکانات سفر خود داشته باشیم در اینجا یک جمع بندی می کنیم.

  • کفش مناسب پیمایش و طبیعت گردی
  • لباس مناسب فصل
  • عینک آفتابی
  • کیت کمک های اولیه، داروهای مورد نیاز و کوله پشتی
  • راهنمای پرندگان (کتاب و لیدر)
  • نقشه منطقه، قطب نما و جی پی اس
  • دوربین عکاسی
  • آب، چای و میان وعده غذایی
  • دوربین دوچشمی
  • دفتر یادداشت و لیست موارد مورد مشاهده.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.